دسته بندی رنگ های نما

طراحی بیرونی نمای خانه نیاز به اقدامات جدی تری نسبت به طراحی نمای داخلی دارد. نمای حانه چهره آن است و نه تنها باید منحصر به فرد و جذاب باشد، بلکه باید از استحکام و مقاومت مناسب نیز برخوردار باشد. برای طراحی نما، می توان از هر نوع رنگی، متناسب با کاربرد آن و بر مبنای سلیقه مصرف کننده استفاده کرد. انواع رنگ نمای ساختمان بر اساس ترکیبات، خواص و کاربری آن‌ها متمایز می‌شوند. در اینجا انواع دسته بندی رنگ های نما و ویژگی های آنها را بررسی می کنیم.

انواع دسته بندی رنگ های نما

-رنگ‌های وینیلی

رنگ وینیل ، رنگی بر پایه آب است که حاوی پلاستیک وینیل است و به گونه ای طراحی شده است که به سطوحی مانند نمای جانبی، کف، پلاستیک و روکش صندلی بچسبد. رنگ وینیل به سطح مواد نفوذ کرده و بخشی از سطح اولیه می‌شود. بیشتر رنگ نماهای وینیل مات هستند و به راحتی از سطح خارج نمی‌شوند. اخیراً ، این نوع رنگ محبوبیت خود را از دست داده است زیرا مصرف کنندگان رنگ نماهای اکریلیکی را که دارای نفوذ پذیری بخار خوب، کم بودن درصد آب و مقاومت بالا در برابر اثرات مواد شیمیایی مختلف هستند را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این ، پوشش‌های اکریلیکی با دوام اند و رنگ را برای مدت طولانی نگه می‌دارند.

-رنگ نما‌های واکنشی

این نوع رنگ، ترکیبی از رزین و هاردنر است. برای کار در فضای باز ماندگاری کوتاهی دارد و باید خیلی سریع استفاده شود. بنابر این برای کاربرد در مناطق کوچک و زمان بسیار کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-رنگ نما‌های آلکیدی

این نوع رنگ، ترکیبی از اسیدهای گیاهی، انیدرید و الکل است. در رنگ ‌های آلکیدی، عامل اتصال معمولا یک رزین مصنوعی است و از انجا که رزین به کار برده شده معمولا یک رزین قوی است، این نوع رنگ مقاومت بالایی دارد. رنگ‌های آلکیدی بسیار کشسان هستند. درواقع هرچه کشسانی یک رنگ بیشتر باشد در مدت زمان بیشتری خشک می‌شود.

-رنگ نما‌های آکریلیکی

این نوع رنگ، به خوبی سطح نما را از تأثیر عوامل جوی محافظت می‌کند. عموماً در بازار مواد تکمیل کننده رنگ نماهای اکریلیکی در وسیع‌ترین طیف رنگی موجود است. رنگ نما اکریلیکی برای رنگ آمیزی سطوح بتنی بسیار مناسب است. انواع مختلفی از رنگهای اکریلیک وجود دارد: رنگهای حاوی آب ، لاتکس یا حلال آلی.

-رنگ نما‌های سیلیکونی

این نوع رنگ حاوی عنصر سیلیکات است. رنگ نما‌های سیلیکونی در برابر آب مقاومت خوبی دارند. نفوذ پذیری بخار رنگ نماهای سیلیکونی بسیار کم است، اما در عین حال، رنگ نمای سیلیکونی کاملاً سطح نما را در برابر نور مستقیم خورشید و تغییرات دما و آسیب‌های مکانیکی محافظت می کنند. همچنین، رنگ های سیلیکونی نیز در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌شوند.

-رنگ نما‌های روغنی

امروزه این نوع رنگ، به دلیل زیاد بودن معایب آن، محبوبیت چندانی ندارد. رنگ نماهای روغنی در مدت زمان بسیار طولانی خشک می‌شوند. استفاده از آنها روی سطح جلوه مناسبی ندارد و با گذشت زمان، سطح رنگ شده، کم رنگ می‌شود و ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهد.

-رنگ نماهای اکریلیک-سیلیکون

این نوع رنگ، ترکیبی از رنگ آکریلیک و سیلیکونی است و دارای بهترین ویژگی‌های رنگ نماهای اکریلیکی و سیلیکونی است. این نوع رنگ، از نظر نفوذ پذیری بخار آب وضعیت خوبی دارد و همچنین آب را به خوبی دفع می کند. سطح رنگ آمیزی شده با این نوع رنگ، به خوبی در برابر تأثیرات مکانیکی مقاومت می‌کند و گرد و غبار و خاک به آن نمی‌چسبند.

-رنگ نماهای سیلیکاتی

این نوع رنگ، برای رنگ آمیزی سطوح آهکی مناسب است. به همین دلیل بهتر است از رنگ‌نما های سیلیکونی برای رنگ‌آمیزی گچ یا سطوح معدنی استفاده نشود. عنصر اصلی اتصال رنگ نماهای سیلیکاتی شیشه مایع پتاسیم است. همچنین،رنگ های سیلیکاتی نفوذ پذیری بخار بالایی دارند.

-رنگ نماهای پلی سیلیکونی

این نوع رنگ، دارای رزین اکریلیک در ترکیب خود است. کار با رنگ نماهای پلی سیلیکونی نسبتاً آسان است. آنها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و همچنین نفوذ پذیری بخار آب خوبی دارند.

-رنگ نماهای سیمانی

این نوع رنگ، به صورت خشک تولید می‌شود. در آن‌ها، آب یا فرمولاسیون های مخصوص به عنوان حلال استفاده می‌شود. رنگ نمای سیمانی نفوذ پذیری بخار خوبی دارد ، اما در برابر رطوبت بسیار ناپایدار است.

-رنگ نماهای آهکی

این نوع رنگ، بصورت خمیر عرضه می‌شود و برای استفاده باید با آب رقیق شود. آنها آب را به خوبی جذب می‌کنند و نمی‌توانند نما را در برابر خاک و رطوبت محافظت کنند. اما، در عین حال، آنها دارای خواص ضد عفونی‌کننده خوبی هستند و از ظهور کپک و قارچ جلوگیری می‌کنند و همچنین نفوذ پذیری بخار خوبی دارند.

-رنگ نماهای بافت دار

به کمک این نوع رنگ نما می توان جلوه‌ای منحصر به فرد به نما داد. این نوع رنگ، یک فیلم پلیمری نسبتاً ضخیم، قوی و مقاوم در برابر آسیب مکانیکی در سطح ایجاد می‌کند. این نوع رنگ نما، بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی خارجی است، اما به دلیل قیمت بسیار بالای آن، کاربرد کمی دارد.