اجرای رنگ سطوح نمای بیرونی

شما ممکن است تصور خوبی از ماندگاری رنگ‌آمیزی نمای بیرونی خانه خود نداشته باشید، اما اگر از یک رنگ مناسب استفاده نمایید، می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج آن به مدت یک دهه روی سطح گچ‌بری و تا حدود 7 سال در دیوارپوش‌های خارجی تازه به نظر برسد. برای اجرای رنگ سطوح نمای بیرونی ، بهترین رنگ برای استفاده در نمای ساختمان رنگی است که چسبندگی بادوامی را روی دیوار پوش‌ها، عرشه ساختمان و کلیه فضاهایی که در نما وجود دارد، ایجاد کند و علاوه بر اینکه از نما در برابر عناصر محیطی محافظت می‌کند، ظاهری سرزنده و نو نیز به آن ببخشد. با این حال، استفاده از رنگ نامناسب می‌تواند در طول مدتی کوتاه منجر به ترک خوردن و پوسته پوسته شدن نما شود.

از آنجایی که سطوح بیرونی ممکن است در معرض شرایط آب و هوایی شدید، از جمله اشعه‌های شدید UV، نوسانات دما، و طوفان‌های شدید قرار بگیرند، استفاده از یک رنگ با کیفیت که برای این سطوح طراحی شده‌اند می‌تواند محافظت خوبی از نما فراهم آورد.

عواملی که در زمان انتخاب رنگ نما باید در نظر بگیرید:

نمای بیرونی خانه مبنایی برای ایجاد جذابیت بصری است. این امر اهمیت انتخاب درست یک رنگ مناسب را دوچندان می‌کند. بهترین رنگ‌های سطوح خارجی در برابر شرایط آب و هوایی و رطوبت مقاومت می‌کنند و از سطوح چوبی محافظت می‌کنند و در عین حال سطحی بدون نیاز به نگهداری دائمی را فراهم می‌کنند. موارد زیر قبل از انتخاب و خرید یک رنگ می‌بایست در نظر گرفته شود:

دوام

رنگ‌های درجه یک اکریلیک معمولاً حاوی مواد با کیفیت‌تری از جمله ریزدانه‌های جامد و رنگدانه‌های اکریلیک بیشتری هستند.

این نوع رنگ‌ها اغلب ضخیم‌تر و با ویسکوزیته بالاتر (چسبنده‌تر) از رنگ‌های دیگر با کیفیت پایینتر هستند. این موضوع در مورد رنگ‌های روغنی که معمولاً نازک‌تر و روان‌تر هستند، صدق نمی‌کند. به طور کلی، رنگ‌های روغنی نسبت به رنگ‌های اکریلیک دوام بیشتری دارند، اما زودتر زرد می‌شوند. همچنین، به دلیل سطوح بالای ترکیبات آلی فرار ( [1]VOC) از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. کیفیت رنگ‌های اکریلیک در چند دهه گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است.

همچنین دوام یک رنگ با تعداد لایه‌های اعمال شده نیز رابطه مستقیم دارد. لایه‌های پوششی بیشتر سطح بادوام‌تری را ایجاد می‌کند. خوب مخلوط شدن رنگ نیز بر دوام تأثیر می‌گذارد، زیرا مواد تشکیل دهنده ممکن است به مرور زمان در کف قوطی ته نشین شوند. اگر مدتی از خرید رنگ می‌گذرد، قبل از استفاده آن را کاملاً هم بزنید. همچنین، استفاده از غلتک یا قلم‌مو به جای اسپری کردن می تواند پوشش ضخیم‌تر و بادوام‌تری روی سطح ایجاد کند.

درخشندگی نیز یکی از نشانگرهای دوام است. هر چه براقیت رنگ بیشتر باشد، قابلیت شستشو و دوام آن بیشتر است. درخشندگی رنگ‌ها از کم (پوست پرتقالی) تا بسیار براق مورد استفاده برای تزئینات یا مبلمان متغیر است.

میزان VOC کمتر

مواد شیمیایی و حلّال های موجود در محصولات رنگی می‌توانند بخارات سمی به نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) را متصاعد کنند. مواد حاوی کربن در طول فرآیند رنگ‌آمیزی بخارات مضر ایجاد می‌کنند. این ترکیبات مدت‌هاست که به رنگ‌های روغنی اضافه می‌شوند تا سختی آنها را بهبود بخشند و زمان خشک شدن را افزایش دهند. بسیاری از رنگ‌های اکریلیک نیز به میزان کمتری حاوی VOC هستند. هرچند روند تولید محصولات رنگی به سمت کاهش یا حذف این ترکیبات از رنگ‌ها برای اجرای یک رنگ‌آمیزی سالم‌تر است.

این بخارات بدبو در صورت استنشاق می‌توانند باعث سردرد و حالت تهوع شوند. با وجود اینکه این مواد در هنگام رنگ‌آمیزی در فضای باز، شما را کمتر آزار می‌دهند، اما ممکن است تمایل داشته باشید رنگی با برچسب “Low-VOC” یا “Zero-VOC” انتخاب کنید. از میان دو نوع رنگ روغنی و آکریلیک، میزان VOC در رنگ روغنی بیشتر است. مقدار VOC مجاز در هر منطقه متفاوت است، اما به طور کلی، برچسب “VOC Low-” نشان دهنده این است که که رنگ حاوی کمتر از 50 گرم VOC در هر کیلوگرم است. در مواردی که حداقل VOC مجاز هست، رنگ Zero-VOC پیشنهاد می‌گردد که حاوی کمتر از 5 گرم VOC در هر لیتر است.

مدت زمان خشک شدن

رنگ‌های مختلف زمان‌ خشک شدن متفاوتی دارند و میزان انتظار تا زمانی که لایه اول خشک شود و سپس لایه دوم اعمال شود، کلید دستیابی به یک پوشش با کیفیت است. بیشتر رنگ‌های آکریلیک در عرض چند ساعت خشک و قابل لمس می‌شوند و لایه دوم را می‌توان در عرض 4 تا 6 ساعت اعمال نمود. این در حالیست که رنگ روغن طی 6 تا 8 ساعت خشک و قابل لمس می‌شود و ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا بتوان لایه دوم را اعمال نمود. زمان خشک شدن معمولاً روی قوطی رنگ درج می‌شود.

زمانی‌که مواد مایع رنگ تبخیر شود، رنگ کاملا ً خشک می‌شود. زمان خشک شدن بسته به نوع رنگ متفاوت است، اکریلیک چند هفته و رنگ روغنی یک ماه زمان می‌برد تا کاملاً خشک گردند. زمان خشک شدن می‌تواند در شرایط مرطوب و سرد کندتر و زمانی که دما بالای 50 درجه و سطح رطوبت پایین است سریعتر باشد.

مقاومت در برابر آب

یک رنگ با کیفیت باید بتواند هر تغییری را که ممکن است طبیعت در آن ایجاد کند، تحمل کند. رنگ‌های روغنی در برابر باران بسیار مقاوم هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. تا قبل از توسعه رنگ بر پایه اکریلیک، رنگ روغن برای سال‌های متمادی به عنوان رنگ استاندارد برای سطوح خارجی استفاده می‌گردید.

اکریلیک چسبنده‌ای است که ویژگی انعطاف‌پذیری دارد و احتمال ترد شدن و ترک خوردن آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، بهتر می تواند باران را دفع کند. رنگ‌های لاتکس با بالاترین کیفیت دارای برچسب‌هایی هستند که عبارت “تمام اکریلیک” یا “100 درصد اکریلیک” روی آن درج شده‌است. در حالی که رنگ‌های ارزان‌تر اغلب حاوی مقدار کمی اکریلیک هستند، اما معمولاً به اندازه‌ای نیستند که رنگ را به طور کامل در برابر آب و هوا مقاوم کند.

پایداری اقلیمی

نیازهای رنگ در مناطق مختلف متفاوت است، و رنگی که برای منطقه بیابانی مرتفع مناسب است ممکن است بهترین انتخاب برای یک منطقه مرطوب نباشد. افزودنی‌های رنگ می توانند بین رنگ‌آمیزی که بیش از یک دهه دوام دارد و رنگ آمیزی که فقط چند سال دوام می‌آورد، تفاوت ایجاد کنند.

به منظور رنگ آمیزی در مناطق مرطوب یا بارانی، رنگ مقاوم در برابر کپک ترجیح داده می‌شود. در مناقطی که تابش خورشید زیاد است، رنگ مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌تواند انتخاب درستی باشد.

سازگاری سطح

قاعده کلی هنگام رنگ‌آمیزی سطوح رنگ‌دار، استفاده از همان نوع رنگی است که قبلاً روی سطح استفاده شده‌است. هرچند استثنائاتی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر دیوارپوش‌های شما قبلاً با لاتکس رنگ شده باشد، می‌بایست مجدد لاتکس انتخاب گردد. در مورد رنگ روغن نیز به همین ترتیب می‌باشد. اعمال رنگ روغن روی لاتکس اغلب باعث ایجاد حباب و لایه لایه شدن می‌شود، زیرا حلّال‌های موجود در رنگ روغن ممکن است لاتکس را ذوب کند.

همچنین اگر رنگ با ماده‌ای که رنگ روی آن اعمال می‌گردد سازگار باشد نتیجه بهتری حاصل می‌گردد. رنگ تولید شده برای پوشش دیوارپوش‌های چوبی ممکن است به خوبی به دیوارپوش‌های آلومینیوم یا وینیل نچسبد. سازگاری معمولاً روی قوطی رنگ و در توضیحات محصول ذکر شده است.

  • برای دیوارپوش‌ها: دیوارپوش‌های از جنس کامپوزیت و الیاف سیمان امروزی اگر ابتدا با یک آستر مصالح بنایی اکریلیک و سپس یک یا دو لایه رنگ اکریلیک پوشش داده شود، رنگ خارجی را به خوبی حفظ می‌کند. هنگام خرید دیوارپوش آماده، می‌توان مرحله پرایمر را نادیده گرفت.
  • برای نمای چوب: چوب متخلخل است و به این خاطر تمایل به جذب رطوبت دارد که می‌تواند منجر به آزاد شدن و کنده شدن بسیاری از انواع رنگ‌ها از سطح آن شود. هنگام رنگ آمیزی نمای چوبی، رنگ روغنی بهترین محافظت و بالاترین ماندگاری را ارائه می‌دهد. در ردیف بعدی رنگ‌های اکریلیک خارجی با کیفیت بالا قرار دارند که بهبود یافته‌اند و نسبت به رنگ لاتکس احتمال ترک خوردن و پوسته شدن کمتری دارند.
  • برای نمای آجری: رنگ آمیزی آجر، بتن، گچ کاری یا هر نوع مصالح بنایی نما ابتدا نیاز به استفاده از یک آستر مصالح بنایی دارد که به چسبندگی رنگ کمک می‌کند. رنگ مصالح بنایی باکیفیت کشسان را انتخاب کنید که در صورت انبساط یا انقباض آجر، به جای شکنندگی و ترک خوردن، کمی خمیده می‌شود.
  • برای ایوان و پاسیو: سطوحی مانند پاسیو و ایوان که محل راه رفتن افراد است، در معرض رفت و آمد زیادی هستند و نیاز به رنگ بادوام دارند. برای این سطوح می‌بایست به دنبال رنگی باشید که به طور خاص برای این سطوح طراحی شده‌است. این نوع رنگ‌ها از سطوح در قسمت‌های افقی ایوان و عرشه که در آن ممکن است آب جمع شود، محافظت بیشتری می‌کنند. رنگ‌های با کیفیت بالا در هر دو نوع روغنی و پایه آب برای رنگ‌آمیزی ایوان موجود هستند. با این که رنگ‌های روغنی ماندگاری بیشتری دارند، رنگ‌های با پایه آب نیز به سرعت محو نمی‌شوند.

آماده سازی و اجرا

آماده سازی مناسب برای دستیابی به رنگ آمیزی با ماندگاری بالا ضروری است. برای چسبندگی بهتر رنگ، می‌بایست سطح عاری از هرگونه آلودگی و چربی بوده و خشک باشد، زیرا رنگ به خوبی به سطوح مرطوب نمی‌چسبد. علاوه بر این، باید هر گونه رنگ کهنه یا پوسته پوسته شده از سطح زدوده شود.

سوالات متداول

چه نوع رنگی برای سطوح خارجی مناسب است؟

هر نوع رنگی که برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌است می‌بایست برچسب “رنگ نما” داشته باشد. رنگ‌هایی که منحصراً در سطوح داخلی خانه استفاده می‌شوند حاوی مواد لازم برای مقاومت در برابر آسیب‌های ناشی از باران، برف و نوسانات دما نیستند.

آیا امکان اجرای رنگ نما روی لایه قدیمی رنگ وجود دارد؟

رنگ‌آمیزی بر روی یک نمای خارجی که قبلا  رنگ شده‌است، راه خوبی برای پوشاندن ترک‌های مویی و افزایش مقاومت آن در برابر شرایط آب و هوایی است. قانون کلی این است که رنگ روغن روی رنگ روغن قدیمی و رنگ اکریلیک روی اکریلیک قدیمی اجرا شود. در صورتیکه می‌خواهید رنگ قدیمی را با نوع دیگری از رنگ پوشش دهید، انواع جدیدی از پرایمرها برای کمک به انتقال به نوع دیگر رنگ وجود دارد.


[1] Volatile Organic Compounds