عایق سفید چیست و چه کاربردی در ساختمان‌سازی دارد؟

عایق سفید بام یا عایق رطوبتی سفید نوعی پوشش ضد آب بر پایه آب است که از مواد پلیمری و الاستومری سازگار با محیط زیست ساخته شده است. این نوع عایق با ایجاد لایه پوششی بدون درز، یکنواخت و با چسبندگی بالا سطوح عمودی و افقی را کاملاً ایزوله و آب‌بندی می‌کند. پلیمر استفاده شده در عایق سفید بام معمولاً، پلیمر ترموپلاستیک پلی الفین(TPO)  است.

عایق بام سفید، با کاهش دمای ساختمان‌ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه می‌شود. سقف های سفید می‌توانند دمای ساختمان را تا 35 درجه سانتی‌گراد کاهش دهند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های صرف شده برای خنک‌سازی ساختمان شوند.

مزایای استفاده از عایق سفید به جای عایق تیره آسفالتی چیست؟

اساساً، مناطق شهری باعث تولید گرما در سطح زمین می‌شوند. پارکینگ‌ها و سقف‌های ساختمان‌هایی که با آسفالت عایق بندی شده‌اند نور خورشید را جذب می‌کنند و باعث تولید گرما می‌شوند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که استفاده از عایق سفید بام به دلیل انعکاس دادن اشعه های خورشیدی در عوض جذب آن باعث خنک شدن سطوح عایق شده تا حدود 35 درجه سانتیگراد نسبت به سطوح عایق شده آسفالتی می‌شوند.

مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که بام های سفید (عایق بندی شده با عایق بام سفید) در ساختمان‌های جدید نه تنها هزینه‌های مربوط به خنک سازی را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌شود. این عایق دمای سطح سقف را خنک‌تر از سطح سقف عایق‌بندی شده به روش سنتی نگه می‌دارد. این بدان معناست که نواحی درون و اطراف ساختمان در دمای پایین‌تری باقی قرار میگیرند. دمای گرمتر اطراف ساختمان معمولاً  ناشی از سطوح و عایق بندی‌های سخت‌تر و قدیمی تر و فضاهای سبز کمتر است که منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر، آلودگی هوا، بیماری های مرتبط با گرما و اثرات آن بر کیفیت آب می‌شود. عایق سفید بام یک پوشش سازگار با محیط زیست بدون کلر ، بدون هالوژنه و بدون نرم کننده است که قابلیت بازیافت نیز دارد.

Refrence:

http://www.ercshowcase.com/building-envelope/white-roof/