برای تهیه یک رنگ نمای مناسب چه ویژگی‌هایی را باید مد نظر داشت؟

قبل از پاسخ به این سوال که چگونه یک رنگ نمای مناسب را برای رنگ‌آمیزی بیرونی انتخاب کنیم، لازم است بدانیم که این رنگ ها به دو گونه طبقه بندی می شوند. یکی از لحاظ نوع حلال و دیگری از لحاظ نوع چسباننده.  رنگ ها عموما از لحاظ نوع حلال به دو گونه پایه آب و پایه حلال تقسیم می شوند که رنگ نماهای محلول در آب به دلیل قیمت کمتر و سمیّت کمتر مورد توجه اغلب مشتریان قرار دارند. رنگ ها عموما از لحاظ نوع چسباننده نیز به چند دسته سیمان، آهک، سیلیکات، اکریلیک، لاتکس، سیلیکون و سیلوکسان تقسیم می شوند.

ویژگی های یک رنگ نمای مناسب

باید توجه داشت که عمر مفید پوشش های تزئینی (رنگ ها) بستگی به استحکام مکانیکی، چسبندگی (چسبندگی به پایه)، کشش، مقاومت در برابر یخ زدگی و آفتاب دارد. برخی معیارهای کلیدی در انتخاب یک رنگ نمای مناسب در زیر تشریح می شوند:

جذب آب (ظرفیت جذب)

 در صورتی که رنگ نمای ساختمان رطوبت زیادی جذب کند شرایط برای ایجاد کپک ایجاد می شود. علاوه بر این، روی دیوار مرطوب، فرآیند خروج نمک از محلول فعال می شود.

نفوذ پذیری بخار آب

روی بسته بندی هر رنگ اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رنگ نسبت به بخار نفوذ پذیر است. تولیدکنندگان رنگ این کار را با تلاش برای برآوردن انتظارات مشتری انجام می‌دهند زیرا همه می‌خواهند محل سکونت آنها “سالم” بوده و “قابلیت تنفس” داشته باشد. اهمیت این شاخص در ایجاد راحتی تنفس در خانه است. رنگ نباید خروجی بخار آب را از داخل به خارج ساختمان مسدود کند. نفوذپذیری بخار با سه معیار معادل ارزیابی می‌شود:

-جرم بخار آبی (گرم) که از دیوارهای رنگ شده ای به مساحت 1 متر مربع در روز عبور می کند.

 -ضریب نفوذ پذیری بخار که با نماد Sd نشان داده می شود.

– ضریب مقاومت انتشار (µ)

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشیدی

این پارامتر بستگی به این دارد که ترکیب رنگ تحت تأثیر نور خورشید چقدر سریع و شدید بسوزد. این پارامتر هیچ عبارت عددی ندارد. تنها معیار عینی را می توان آزمایشات آزمایشگاهی در نظر گرفت. با توجه به داده‌های آنها، رنگ‌های سیلیکاتی (پلی سیلیکون)، اکریلیک و اکریلیک سیلیکون مقاوم ترین رنگ های نما در برابر نور خورشید هستند.

مقدار مصرف

هنگام تصمیم گیری برای رنگ آمیزی نمای خانه، پارامتر اقتصادی، یکی از پارامترهای اصلی است که بستگی به کیفیت رنگ و میزان مصرف رنگ در هر متر مربع نما دارد. البته باید توجه داشت که بافت سطح دیوار و ظرفیت جذب رنگ روی آن نیز در مصرف رنگ تأثیر شایانی دارد. معمولا میزان مصرف رنگ های نما در محدوده ای بین 18/0تا 7/0 کیلوگرم در یک متر مربع متغیر است. این مقدار با پیش فرض اجرای یک لایه رنگ روی یک سطح صاف و آماده در نظر گرفته می شود.

زمان خشک شدن

در رنگ آمیزی چند لایه ای، زمان خشک شدن رنگ (بر حسب ساعت) امری مهم است که با دو عدد نشان داده می شود. اولین عدد نشان دهنده مدت زمانی است که می‌توان لایه بعدی را اعمال کرد ( حدود 2 تا 5 ساعت). عدد دوم زمان مورد نیاز برای دستیابی به سطح رنگ شده آمادۀ بهره برداری را تعیین می‌کند (حداقل 24 ساعت در دمای هوا 20+ الی 23+ درجه سانتیگراد).

-مقاومت در برابر سایش در یک رنگ نمای مناسب چقدر است؟

این معیار برای انواع رنگ نمای ساختمان روی سطوح عمودی کاربرد چندانی ندارد و فقط برای آن قسمت‌هایی از سطح رنگ شده که افراد روی آن راه می روند اهمیت دارد. این پارامتر در چرخه‌های اصطکاک اندازه گیری می‌شود و به معنای میزان مقاومت رنگ دین تا زمانی است که کاملاً ساییده شود.

-خود تمیزشوندگی

مالکان (به ویژه خانه‌هایی واقع در در خیابان‌های پر ترافیک یا در نزدیکی مناطق صنعتی) اغلب شکایت دارند که نمای بیرونی منزلشان چند ماه پس از رنگ آمیزی تغییر رنگ داده و به رنگ خاکستری در آمده ‌است. به همین دلیل، آنها به دنبال محصولاتی هستند که در برابر آلودگی مقاوم باشند. تقریبا، هیچ رنگی وجود ندارد که خاک روی آن نچسبد، اما فناوری‌های جدیدی به وجود آمده ‍‌اند که با بکارگیری آنها روی رنگ، آلودگی‌ها جذب دیوار نمی‌شوند و به راحتی می توان آن‌ها را شستشو داد. این پوشش ها فیلم‌های آبگریز ایجاد می‌کنند که دارای خواص خودتمیزشوندگی هستند. در نتیجه، خاک و رطوبت به دیوار جذب نمی‌شود، بلکه روی سطح آن باقی می‌ماند و شستشوی آنها نیز با آب باران به آسانی صورت می گیرد.