انواع عایق‌های رطوبتی قابل استفاده در ساختمان‌سازی

تعبیه کردن عایق رطوبتی مناسب و با کیفیت در ساختمان‌ها، پارامتری بسیار مهم در ساختمان سازی به شمار می رود؛ زیرا با ایجاد یک مانع نفوذ ناپذیر بر روی پی ها، سقف‌ها و دیوارها از تخریب زودهنگام ساختمان در اثر نفوذ آب جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر نیز می‌شود. در این مقاله؛ برخی از متداول ترین انواع عایق‌های رطوبتی مورد استفاده در ساختمان سازی ارائه می‌شود.

انواع عایق‌های رطوبتی

برای آشنایی با انواع عایق‌های رطوبتی قابل استفاده در ساختمان سازی ادامه مطلب را دنبال کنید.

عایق رطوبتی سیمانی

عایق بندی سیمانی، ساده ترین روش عایق بندی ساختمان است. در این روش؛ به دلیل آنکه مواد اولیه به سهولت در دسترس تامین کنندگان محصولات سنگ تراشی قرار می‌گیرد و فرآیند اختلاط آسانی دارد در مناطق مرطوب داخلی مانند سنگ‌های سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارد. روش عایق بندی سیمانی را می‌توان برای پوشش سطوحی مانند پل ها، سدها، تصفیه خانه‌ها و تونل‌ها استفاده کرد.

عایق رطوبتی پلیمری

عایق‌های رطوبتی پلیمری یکی دیگر از انواع عایق‌های رطوبتی است که به صورت مایع و پودری و عمدتا به صورت مایع در دسترس هستند. عایق‌های رطوبتی پلیمری مایع در گریدهای مختلفی در بازار موجود هستند. در این نوع عایق رطوبتی، پلیمرها برای کاربردهای ضدآب نمودن سطح با سیمان مخلوط می‌شوند. بدین صورت که، پلیمرها مانند چسب و سیمان به عنوان یک عامل اتصال هیدرولیکی عمل می‌کند. هنگامی که این دو با یکدیگر مخلوط می‌شوند، به یک مخلوط چسب قوی تبدیل می‌شود. لایه ای از این مخلوط هنگامی که روی سازه بتنی اعمال می شود، به عنوان یک لایه پوششی قوی از سطح فوقانی بتن در برابر نفوذ آب محافظت می‌کند.

در این نوع عایق بندی، از یک لایه پرایمر در آغاز عایق بندی و چند لایه نهایی در پایان عایق بندی استفاده می‌شود که از طریق غلتک، اسپری یا ماله قابل اعمال است. در مقایسه با عایق‌های سیمانی، در این نوع عایق به دلیل تبدیل شدن مایع به یک لایه لاستیکی بر روی دیوار، انعطاف پذیری بیشتری ایجاد می‌شود. علاوه بر آن این نوع عایق دارای مزیت ازدیاد طول تا 8/2 برابر نسبت به حالت اولیه است که بسته به نوع پلیمر استفاده شده می‌تواند متغییر باشد.

عایق رطوبتی قیری

یکی دیگر از روشهای عایق بندی ساختمان‌ها استفاده از پوشش‌های قیری است. در این روش، گرید پلیمر به کار برده شده و خواص نانوالیاف استفاده شده برای تقویت ماتریس زمینه تعیین‌کننده دو پارامتر کلیدی انعطاف پذیری و محافظت در برابر آب یک پوشش قیری هستند. این عایق به عنوان روکش آسفالت نیز شناخته می‌شود که در پی‌های بتنی ساختمان نیز کاربرد دارد.

با این حال، عایق‌های مبتنی  بر قیر به دلیل آن که در معرض نور خورشید خواص مناسبی از خود نشان نمی دهند، در دراز مدت شکننده شده و حالت اولیه خود را از دست می‌دهند. البته این نقص عایق‌های قیری با افزودن پلیمرهای منعطف مانند پلی آکریلیک و پلی یورتان تا حدی قابل اصلاح است.

عایق رطوبتی غشائی قیری

این نوع عایق دارای عملکرد قابل قبولی برای سطوح با شیب کم است و به دلیل استفاده از آسفالت، تقویت‌کننده و پلیمر قابلیت چسبندگی بالایی دارد. علاوه بر این،  افزودن روغن و نوع خاصی از رزین‌ها باعث افزایش چسبندگی این نوع عایق نیز می‌شود. همچنین، به کاربردن نانوذرات معدنی در آن، در افزایش تحمل آن نسبت به سایش و فرآیندهای هوازدگی موثر است.

عایق رطوبتی غشائی پلی یورتان

نوع دیگری از عایق‌های رطوبتی، عایق غشائی مایع پلی یورتان است که تا حدودی عایقی گران قیمت محسوب می شود. این نوع عایق در مناطق مسطح و در معرض هوای گرم قابل استفاده است و با این وجود آنکه از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است؛ اما پلی اورتان به کار برده شده در آن نسبت به رطوبت سطح زیرین بسیار حساس است. بنابراین وقتی از این عایق استفاده می شود، باید سطح بتنی زیرین را از نظر میزان رطوبت ارزیابی کرد که کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد. در غیر این صورت، گسستگی لایه‌های غشائی به مرور زمان رخ خواهد داد.

به طور کلی، می توان سطوح نهایی هر قسمت از ساختمان مانند حمام و آشپزخانه، زیرزمین، بالکن، پشت بام، استخرها، دیوارها و مخازن آب را که نیاز به عایق رطوبتی دارند را بررسی کرده و با انتخاب روش مخصوص عایق‌بندی قسمت مورد نظر، طول عمر و مقاومت ساختمان را در برابر نفوذ رطوبت افزایش داد.

متخصصان شرکت نانوپودر توس آماده‌اند تا با بررسی‌های دقیق بهترین نوع عایق رطوبتی متناسب با ساختمان شما را با بالاترین کیفیت ارائه دهند.