شیشه خود تمیز شونده و نحوه عملکرد آن

پنجره‌های یک ساختمان به طور معمول هر دو هفته یکبار نیاز به شستشو دارند، اما فناوری شیشه خود تمیز شونده این معضل را حل کرده‌است. استفاده از شیشه‌های خود تمیز شونده راهکاری آسان و سازگار با محیط زیست برای نگهداری از پنجره‌ها است. در ادامه به بررسی ویژگی های این شیشه ها می پردازیم. همچنان با شرکت نانو پودر توس همراه باشید.

شیشه خود تمیز شونده چیست؟

شیشه‌های خود تمیز شونده دارای یک پوشش فوتوکاتالیستی ویژه هستند که بر اثر تابش اشعه ماوراء بنفش موجود در نور روز فعال می‌شود. واکنش فوتوکاتالیستی، آلودگی‌های آلی را که روی سطح پنجره‌ها می‌نشینند، تجزیه می‌کند و از چسبیدن هر گونه آلودگی به شیشه جلوگیری می‌کند.

شیشه خود تمیز شونده فوتوکاتالیستی آبگریز و آبدوست

شیشه خود تمیز شونده فوتوکاتالیستی آبگریز تقریباً مانند شیشه خود تمیز شونده هیدروفیل عمل می‌کند، با این تفاوت که دارای یک پوشش اضافی است. این پوشش اضافی تیتانیوم است و از نور خورشید برای تجزیه کثیفی روی شیشه از طریق فرآیندی به نام تجزیه فوتوکاتالیستی استفاده می‌کند. هنگام بارش باران، آلودگی‌های تجزیه شده از روی شیشه شسته می‌شوند. و در مکان‌هایی با آب و هوای خشک، می‌توان با آب گرفتن روی شیشه آلودگی‌ها را پاک نمود. به دلیل پوشش روی شیشه، آبی که به شیشه برخورد می‌کند به صورت یک قطرات یکنواخت پخش می‌شود و به راحتی روی سطح جاری شده و هر گونه آلودگی تجزیه شده را با خود می‌برد. از آنجایی که آب باران به طور یکنواخت روی سطح جاری می‌شود، پنجره‌ها به سرعت خشک می‌شوند. پوشش شیشه‌های خود تمیز شونده فتوکاتالیستی بسیار بادوام است و طول عمر بالایی دارد.

شیشه خود تمیز شونده و نحوه عملکرد آن

همچنین شیشه‌های خود تمیز شونده آب‌دوست با عنوان شیشه‌های دارای “اثر نیلوفر آبی” شناخته می‌شوند که اساساً به این معنی است که مانند برگ‌های گل نیلوفر آبگریزی بسیار بالایی دارند. بدین ترتیب که پوشش تیتانیوم روی شیشه با نور ماوراء بنفش واکنش می‌دهد تا الکترون‌هایی تولید کند که آلودگی‌های آلی را به ذرات کوچکی تجزیه می‌کنند که آب باران می‌تواند آن را بشوید. برای درک بهتر نحوه عملکرد این نوع شیشه می‌توان آن را مشابه ماهیتابه نچسب در نظر گرفت. پانل‌های شیشه‌ای خود تمیز شونده هیدروفیل اساساً سطحی نچسب ایجاد می‌کنند که آب می‌تواند بدون ایجاد شره روی آن جاری و شسته شود. این نوع شیشه‌ها در برابر خط و خش مقاوم هستند و در مقابل آلودگی‌های آلی و غیر آلی به طور یکسان عمل می‌کنند. شیشه‌های خود تمیز شونده آّب دوست نیز نیاز به شستشوی دستی پنجره‌ها را کاهش می‌دهند و پنجره‌ها را برای مدت طولانی تمیز نگه می‌دارند.

مزایای شیشه‌های خود تمیز شونده:

  • ایجاد یک پوشش دائمی خود تمیز شونده برای پنجره
  • شیشه برای مدت طولانی تری تمیزتر می‌ماند
  • صرفه جویی مداوم در وقت و هزینه با کاهش دفعات تمیز کردن پنجره
  • داشتن نمای شفاف حتی هنگام بارندگی
  • سازگاری بیشتر با محیط زیست به دلیل استفاده کمتر از آب و مواد شوینده 
  • انتخابی ایده‌آل برای سقف و سایر مناطق صعب العبور که تمیز کردن آنها دشوار است

ماندگاری شیشه‌های خود تمیز شونده

با وجود اینکه به نظر می‌رسد شیشه‌ای که خود را تمیز می‌کند نیاز به مراقبت ثابتی ندارد، اما پنجره‌ها همچنان به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. با این حال، پنجره‌های خود تمیز شونده کمترین نیاز به نگهداری را نسبت به مابقی پنجره‌ها دارند. اگر عملیات نگهداری به درستی انجام شود، شیشه‌های خود تمیز شونده می‌توانند طول عمری برابر با پنجره‌ها داشته باشند.

عدم نیاز به مراقبت دائمی از پنجره‌ها با استفاده از شیشه‌های خود تمیز شونده

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که شیشه‌های خود تمیز شونده دیگر نیاز به نگهداری ندارند. زیرا توافق عمومی بر این است که با نصب شیشه‌های خود تمیز شونده دیگر اجباری به تمیز کردن پنجره‌ها وجود ندارد. این یک فرض منطقی است. با این حال، کاملاً دقیق نیست.

اگرچه شیشه‌های خود تمیز شونده بیشتر اوقات پنجره‌ها را کاملاً تمیز و شفاف نگه می‌دارند، اما یک راهکار برای عدم تمیز کردن پنجره‌ها در تمام طول سال نیستند. همچنان نیاز است که پنجره‌ها با یک پارچه مرطوب یا پاشش آب با فشار متوسط پاک شوند. با این حال، استفاده از شیشه‌های خود تمیز شونده باعث می‌شود که پنجره‌ها به طور قابل توجهی نیاز به  تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به حالت قبلی داشته باشند.