رنگ دیوارهای داخلی ساختمان

به طور کلی انتخاب رنگ دیوارهای داخلی ساختمان و رنگ آمیزی آن ، نباید پروژه بزرگ و وقتگیری قلمداد گردد. در گذشته ابتدا از یک پرایمر روی دیوارها استفاده می‌گردید، سپس یک روز زمان طی می‌شد تا پرایمر خشک شود و در نهایت چند لایه از رنگ روی دیوارها اعمال می‌گردید. البته با در نظر گرفتن زمان انتظار زیادی که در بین هر یک از لایه‌ها صرف می‌شد.

این مشکلات امروزه با تولید رنگ‌های داخلی مدرن که به صورت پرایمر-رنگ می‌باشند، حل شده‌اند. این ترکیب‌ها معمولاً به سرعت خشک می‌شود و به طور کلی استفاده از آنها آسان است.

عواملی که در انتخاب رنگ دیوارهای داخلی ساختمان مهم هستند:

فام رنگ

معمولاً مهمترین فاکتوری که هنگام انتخاب رنگ برای دیوارهای داخلی توسط افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، فام و نوع رنگ است. اکثر تولید کنندگان رنگ، نمونه رنگ‌های متنوعی را ارائه می دهند که می‌توان از آنها برای محدود کردن گزینه‌های انتخابی استفاده نمود. همچنین می‌توان با استفاده از یک تستر کوچک رنگ، رنگ مورد نظر را بر روی دیوار خانه امتحان کرد.

در مواقعی که رنگ موردنظر در نمونه‌های رنگی یافت نمی‌شود، اغلب می‌توان یک رنگ سفارشی را با مخلوط نمودن چند رنگ بدست آورد.

گزینه دیگر، استفاده از یک دستگاه کوچک به نام Color Muse است. این دستگاه می‌تواند رنگ یک دیوار، پیشخوان یا اشیاء دیگر را اسکن کند و نزدیک ترین فام رنگ به آن را در بین برندهای برتر رنگ پیدا کند. این دستگاه مقادیر RGB (قرمز، سبز، آبی) رنگ را می‌خواند و رنگ‌هایی که با آن مطابقت دارند شناسایی می‌کند. اگر هیچ رنگ منطبقی پیدا نشود، دستگاه کد RGB را برای ایجاد یک سایه رنگ سفارشی در اختیار شما قرار می‌دهد. فام رنگ‌ها نامحدود است، مهم این ست که بهترین و متناسب‌ترین فام رنگ را برای فضا، سبک خانه و اثاثیه خود انتخاب کنید.

برند توسکالر شرکت نانو پودر توس طیف رنگی کاملی داشته و فام رنگ های سفارشی موردنیاز مشتریان را تامین می کند.

پرداخت کار

پرداخت نهایی رنگ به سه دسته اصلی پوشش مات، پوشش نیمه براق و پوشش براق تقسیم می‌شود و معمولاً رنگ‌ها بر اساس این انواع پرداخت طبقه بندی می‌شوند.

پوشش مات پوششی است که نور زیادی را منعکس نمی‌کند. این نوع رنگ داخلی برای سطوحی مانند سقف که عملکرد چندانی ندارند، مناسب است. همچنین این رنگ کم‌هزینه‌ترین نوع رنگ داخلی است، و تمیزکردن آن دشوار است. تنها زمانی می‌بایست از رنگ مات استفاده گردد که بودجه کمی موجود است و مکان‌های دور از دسترس قرار است رنگ‌آمیزی شوند. مزیت این نوع رنگ‌ها این است که عیوب سطحی را بهتر از پوشش های براق پنهان می‌کنند.

نوع بعدی پرداخت، پوشش با نیمه براق است که نور را به صورت جزئی منعکس می‌کند. این رنگ‌های با درخشندگی کم شامل پوشش‌های پوست پرتقالی و ساتن مانند است. از بین این دو پوشش، پوست پرتقالی کمی مات‌تر است. استفاده از این نوع رنگ بسیار رایج  است زیرا از آن در جاهای مختلف می‌توان استفاده کرد و در مقایسه با روکش مات دوام و قدرت تمیز شوندگی بالاتری دارد. استفاده از رنگ داخلی با پوشش پوست پرتقالی در اکثر قسمت‌های خانه، مانند دیوارهای اتاق نشیمن و اتاق خواب، راهروها، حمام‌ها و موارد دیگر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

در آخر، رنگ‌های با پوشش نهایی براق، درخشندگی یا انعکاس نور زیاد و پوشش سخت‌تری نسبت به رنگ‌های مات دارند. رنگ براق برای طاقچه‌ها یا نرده‌ها استفاده می‌شود، در حالی که رنگ های نیمه براق در مناطق با رطوبت بالاتر مانند آشپزخانه یا حمام مناسب هستند. رنگ‌های براق زیبا به نظر می‌رسند، اما هرگونه عیوب سطحی را بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین این مورد را هنگام انتخاب رنگ در نظر بگیرید.

پرداخت نهایی که انتخاب می‌کنید به محلی که رنگ‌آمیزی می‌کنید و میزان انعطاف‌پذیری پرداخت بستگی دارد. همچنین زیبایی شناسی نیز در انتخاب پرداخت نقش دارد. پوشش‌های براق‌تر، جلب توجه بیشتری می‌کنند، در حالی که ظاهر مات‌تر محیط آرام‌تری را ایجاد می‌کند.

برند توسکالر شرکت نانو پودر توس هر سه مدل محصول مات و نیمه براق و براق را در سبد محصولات خود دارد.

VOC

ترکیبات آلی فرار معمولاً با عنوان VOC[1] شناخته می‌شوند و اینکه رنگ مورد استفاده شما حاوی این ترکیبات هست یا خیر مهم است. VOCها ترکیباتی هستند که از برخی جامدات یا مایعات متصاعد می‌شوند. بسیاری از رنگ‌های بر پایه لاتکس حاوی مقدار کمی از VOC هستند. این نوع رنگ‌ها انتخاب بهتری برای رنگ آمیزی داخلی هستند، زیرا قرار گرفتن در معرض VOCها را در طول رنگ آمیزی و پس از آن به حداقل می‌رساند.

رنگ‌های روغنی دارای غلظت بالاتری از VOC هستند. همچنین رقیق‌کننده‌های رنگ که برای تمیز کردن برس‌ها و غلتک‌های رنگ‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز حاوی مقداری VOC هستند. اگر قصد انتخاب رنگ روغنی یا رنگی با غلظت بالای VOC را دارید، اقدامات احتیاطی بیشتری برای تهویه محل انجام دهید.

برند توسکالر شرکت نانو پودر توس رنگی با حداقل VOC را در اختیار مشتریانش قرار می دهد.


[1] Volatile Organic Compounds