تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

کفپوش‌های اپوکسی (EP) و کفپوش پلی یورتان (PU) دو مورد از رایج ترین کفپوش‌های صنعتی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله، به تشریح تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان ، نحوه نگهداری و اینکه آنها برای کدام صنایع مناسب‌تر هستند پرداخته شده‌است.

کفپوش اپوکسی

سیستم‌های کفپوش اپوکسی معمولاً در صنایع سنگین و حوزه هایی چون ماشین آلات ساخت، انبارها، لجستیک و تولید عمومی استفاده می‌شود. این صنایع اغلب به عملیاتی نیاز دارند که شامل حرکات وسایل نقلیه سنگین مانند استفاده از لیفتراک است. بنابراین، کف‌پوش‌های اپوکسی سخت‌تر در نظر گرفته می‌شوند و دوام و مقاومت فشاری بالاتری را ارائه می‌دهند. همچنین، کف‌پوش اپوکسی در صورتی که در معرض اسید باتری قرار گیرد، انتخاب ارجحی است.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش PU انعطاف پذیرتر و در برابر خراش مقاوم تر است. استفاده از این کفپوش برای مکان‌هایی مانند پارکینگ‌های طبقاتی انتخاب خوبی است زیرا کفپوش پلی یورتان می‌تواند به عنوان یک لایه انعطاف پذیر و ضد آب عمل کند تا از حرکت ترک‌های بتن (زیر لایه) در پوشش و ظاهر شدن روی سطح جلوگیری کند.

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

هنگامی که صحبت از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به میان می آید، کفپوش پلی یورتان گزینه بهتری است به ویژه در صنایع غذایی که با تولید لبنیات، شیر و نوشیدنی سروکار دارند و باعث در معرض قرار گرفتن کف سایت در برابر اسید لاکتیک و سایر اسیدهای میوه قرار می شوند.

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

  • تفاوت اصلی بین اپوکسی و پلی اورتان این است که کفپوش اپوکسی به طور کلی سخت تر است در حالی که کفپوش PU انعطاف پذیرتر است.
  • پوشش‌های PU و به طور کلی مواد خود تراز شونده به رطوبت بسیار حساس‌تر هستند. از این رو، در صورت وجود  رطوبت در کف در حین اعمال کفپوش پلی یورتان، آسیب‌هایی از جمله حباب، سوراخ سوزنی و چین و چروک در سطح رویه و همچنین مشکلات جداشدگی از بستر بتنی ممکن است بروز کند. البته اپوکسی نیز به رطوبت حساس است اما نه به اندازه مواد کفپوش PU.
  • به طور کلی، کفپوش PU سریعتر از کفپوش اپوکسی خشک می‌شود، بنابراین اگر یک پروژه نیاز به تحویل در مدت زمان کوتاهی داشته باشد، کفپوش PU می‌بایست استفاده شود. با این حال، استفاده از کفپوش PU به دلیل سرعت عمل‌آوری آن به اجرا کننده‌های با تجربه نیاز دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود که توسط یک متخصص اعمال شوند.
  • کفپوش PU به طور کلی کمی گران تر از اپوکسی است، اما درک این نکته مهم است که قیمت تنها فاکتور تعیین کننده نیست و باید بیشتر در مورد نوع مواد مناسب برای تأسیسات و یا هدف مورد نظر فکر کرد.

تعمیر و نگهداری کفپوش PU و کفپوش اپوکسی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند رنگ کفپوش اپوکسی و PU را تغییر دهد، بنابراین نشت یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی روی کف باید در اسرع وقت رفع شود تا از نفوذ و آسیبی که می‌تواند برای محیط خطرناک باشد جلوگیری شود. نوع کفپوش مناسب را می‌توان با دانستن نوع مواد شیمیایی مورد استفاده در تأسیسات توصیه نمود.