تفاوت بین اورتان و پلی یورتان

تفاوت بین اورتان و پلی یورتان چیست؟ پلی یورتان‌ها پلیمرهایی هستند که به طور طبیعی به گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام کاربامات‌ها متصل می‌شوند. این مواد می‌توانند با هر تعداد از گروه‌های کاربامات پلیمریزه شوند و سطوح مختلفی از محافظت در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و باکتری‌ها را فراهم کنند. اما اتیل کاربامات (اورتان) با پلی یورتان‌ فرق می‌کند و مشتق از قندهایی است که جزء بالقوه سرطان زای مواد غذایی و نوشیدنی‌های الکلی هستند. اتیل کاربامات در واقع یک استر از اسید کاربامیک است و در ترکیب هیچ نوع پلی یورتانی گنجانده نمی‌شود.

کفپوش پلی یورتان چیست؟

پوشش پلی یورتان، یک کف‌پوش بسیار انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش است که با ویژگی درخشندگی و طول عمر خود شناخته شده است. در سال 1937 از این مواد برای ایجاد لاستیک‌های صمغی، فوم سفت و الاستومر استفاده می‌گردید. همچنین از این مواد در ساخت هواپیماهای جنگ جهانی دوم در مقیاس محدود استفاده شد.

اگرچه معمولاً اپوکسی‌ها یکی از محبوب‌ترین کف‌پوش‌ها برای مکان‌های تجاری و صنعتی هستند، کف‌پوش‌های از جنس یورتان (یا کفپوش پلی‌ یورتان) هنوز هم توسط بسیاری از افراد به عنوان قابل‌اعتمادترین و مقرون به صرفه‌ترین انتخاب برای پوشش کف با کیفیت بالا در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که کفپوش پلی یورتان مقاومت بالایی در برابر خراش، ضربه و سایش دارد، بنابراین در هنگام انتخاب کفپوش ساختمان، گزینه با ارزشی است.

تفاوت بین اورتان و پلی یورتان

در حال حاضر، کف‌پوش پلی‌یورتان یکی از محصولاتی است که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که کف‌‌پوش‌های پلی یورتان بسیار انعطاف‌پذیر هستند، در مکان‌های پرتردد و جاهایی که ماشین‌آلات بزرگ تردد می‌کنند قابل استفاده هستند. علاوه بر این، کف‌پوش‌های پلی یورتان به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیرشان سطح بالاتری از مقاومت سایشی را ارائه می‌کنند و حتی اگر با مواد ساینده مانند شیشه، ماسه یا بتن در تماس باشند، ظاهر براق خود را حفظ خواهند کرد.

مشکلات رایج کفپوش‌های پلی یورتان

اگرچه کف‌پوش‌های پلی یورتان محاسن زیادی دارند که آنها را  به یک انتخاب محبوب تبدیل می‌کند، اما چندین ایراد نیز دارند. این پوشش باید در لایه‌های بسیار نازک اعمال شود تا از ضخامت و برآمدگی غیر یکنواخت جلوگیری شود. علاوه بر این، از آنجایی که کفپوش پلی یورتان باید در چنین لایه نازکی اعمال شود، عیوب زیرلایه را نمی‌پوشاند. سیستم ملات اپوکسی نیز ممکن اینگونه باشد. در این صورت بهتر است ابتدا یک لایه پرایمر اپوکسی و سپس رویه پلی یورتان روی آن اعمال شود.

برخی از کاربردهای کف‌پوش‌های پلی یورتان

از آنجایی که پوشش‌های پلی یورتان بسیار انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر خراش هستند، برای انبارها و مجتمع‌های صنعتی که ماشین‌آلات بزرگ در آن تردد می‌کنند، گزینه‌های عالی هستند. علاوه بر این، پوشش‌های پلی یورتان انتخاب‌های خوبی برای آزمایشگاه‌های دامپزشکی هستند. در نهایت، از آنجایی که پوشش‌های یورتان بسیار بادوام و براق هستند، برای کف نمایشگاه‌ها و حتی آشیانه‌های هواپیما بسیار مناسب می‌باشند.